ickemammorna.blogg.se

Vi är två vänner som jobbar i ett stort köpcentrum i Stockholm. O jobbar i en klädesbutik och som servitris, och J på en snabbmatskedja. I våra arbeten så möter vi väldigt många föräldrar och barn, och det vi ser skrämmer oss. Hur kommer det sig att det är så otroligt många barn idag som är missnöjda och missförstådda. Varför skriker så många föräldrar på sina barn och varför väljer man att spendera sina lediga dagar i ett köpcentrum där barnen inte är i fokus. Vi vill lyfta fram det vi ser som problematiskt i dagens barnuppfostran, och förhoppningsvis öppna några ögon för vad vi ser varje dag.

En enad front?

Kategori: Allmänt

Något som man läser och hör överallt och ingenstans är att föräldrar måste stötta och hålla med varandra inför sina barn. Man får inte säga emot varandra om barnet frågar om hen tex får gå ut och leka efter middagen. Om pappa säger nej så måste mamma hålla med annars kan barnet bli förvirrat eller något liknande. Föräldrarna måste visa att de tycker samma sak hela tiden och helst ska de ha pratat om det innan frågan ens dyker upp så att de vet vad de ska säga. Jag förstår inte detta. Kan någon tala om för mig varför det är så viktigt? Varför ska det alltid vara föräldrarna mot barnet, två mot en? Varför kan inte den ena ibland steppa upp för barnet och säga emot om de inte håller med vad den ena föräldern tycker? Det känns ofta som att föräldrarna isåfall grälar om det efter, inför barnet håller de alltid med varandra. 
Vad är det som är så farligt med att ge barn rätt i sak? Man är väl en familj där alla får komma till tals? Jag tycker att det är hemskt respektlöst att alltid vara två mot en. Och såhär känns det som att det alltid är, det spelar ingen roll hur gammal man blir. Sålänge man bor hemma är det föräldrarna mot barnen. 
Vad lär man barnen då, när de alltid får se att mamma och pappa håller alltid med varann och har alltid rätt. Eller snarare vad lär man dem inte? Om man aldrig visar sina barn att man kan tycka olika om saker så får de inte lära sig att hanter konfliker. Jag tror att många vardagsbråk med barn kunnat undvikas om föräldrar inte var så sjukt rädda för att ändra åsikt. "Ett nej är ett nej. Det måste barn lära sig. De ska inte tro att det går att tjata till sig saker" (missförstå inte det här nu. Jag menar inte att barnska få äta godis varje dag eller spela spel halva nätterna). Nej självklart inte men om man lär sig från början att tjata eller bråka är enda sättet att kanske eventuellt få sin vilja igenom, så är det klart att man tjatar eller blir frustrerad, åtminstone när man är gammal nog att tala för sig. Varför lär man inte barn att argumentera för sig istället?  att lösa dessa små varsagskonflikter tillsammans med sitt barn istället för att vara så auktoritär och dominant som föräldrar många gånger blir. Ibland får barnet kanske inte som den vill men med handen på hjärtat,  hur många av alla dessa 'får jag?"-frågor är orimliga? Jag skulle bli stolt om mitt barn kunde argumentera för sin åsikt och komma med bra idéer för att få sin vilja igenom. Dessutom tror jag att om man inte hela tiden håller på och säger nej 500 gånger om dagen (ofta) helt i onödan så blir det inte så mycket bråk de gånger man faktiskt känner att nej just det där får du faktiskt inte göra. Dessutom kan man med fördel lära sitt barn att respektera sina föräldrar, genom att respektera sitt barn. Istället för att skrika: om inte du slutar skrika så åker du in på ditt rum! Så kan man säga: jag får ont i öronen när du skriker och om du inte slutar så vill jag inte vara med dig, då går jag in i ett annat rum. 
Jag är övertygad om att ifall man uppfostrar sina barn med respekt och kärlek så är det vad man får tillbaka. Det många gör fel är att de tjatar på sina barn att de ska visa respekt och lyssna, men de själva respekterar inte sina barn. De tvingar på dem matchande kläder och toffsar i håret och massa andra onödiga saker. Varför tror ni så otroligt många barn är bråkiga med maten? Jag tror att det är för att det är ENDA gången de vet att de verkligen kan bestämma över sig själva, det enda som ingen kan tvinga dem till.
 
/J

Kommentarer

  • Marta säger:

    det jag tror det gäller är att barnen ska ha samma respekt för båda föräldrar, om ena säger nej och andra ja så lyssnar barnen hellre på den som säger ja

    Svar: Ja om det alltid är samma förälder som säger ja, då blir det så. Men så behöver det ju inte vara. Ibland kanske pappa är trött och grinig och säger nej bara för att han inte orkar, då tycker inte jag det är fel om mamma kommer in och säger: jo men varför får hen inte göra det? Det gör väl inget?Jag tror att det är viktigt att inför barnen visa att man kan ha olika åsikter och att man löser konflikter genom att prata.
    ickemammorna.blogg.se

    2013-10-14 | 08:06:30
  • Mamman säger:

    Vilken spännande o kul blogg! Som tvåbarnsmamma kommer jag följa era tankar om barnuppfostran. Säkert bli sur o irriterad ibland men mest gilla det ni skriver för hittills håller jag med om mycket. Känner inte igen mig själv i era beskrivningar från ert shoppingmecka även om vi också är på liknande platser ibland.

    2013-10-14 | 12:55:26
  • ickemammorna säger:

    Går inte att svara på kommentarer från mobilen så svarar såhär istället :)
    Vad kul att super gillar vår blogg! Du får gärna kommentera när du inte håller med, det är kul att få höra andras synvinkel och alla kan lära sig av varandra! :)
    Sen med köpcentrum så är det ju för att vi jobbar där varje dag som vi får se väldigt många föräldrar och barn, och man reagerar ju oftast på det som är dåligt. Finns säkert massor av föräldrar som går hem om deras barn blir för trötta men det är ju inte de familjerna vi märker av så mycket. Ha en fin dag!

    2013-10-14 | 14:17:27

Kommentera inlägget här: