ickemammorna.blogg.se

Vi är två vänner som jobbar i ett stort köpcentrum i Stockholm. O jobbar i en klädesbutik och som servitris, och J på en snabbmatskedja. I våra arbeten så möter vi väldigt många föräldrar och barn, och det vi ser skrämmer oss. Hur kommer det sig att det är så otroligt många barn idag som är missnöjda och missförstådda. Varför skriker så många föräldrar på sina barn och varför väljer man att spendera sina lediga dagar i ett köpcentrum där barnen inte är i fokus. Vi vill lyfta fram det vi ser som problematiskt i dagens barnuppfostran, och förhoppningsvis öppna några ögon för vad vi ser varje dag.

Fortsättning..

Kategori: Allmänt

Jag vill förtydliga mitt senaste inlägg.
I inlägget räknade jag med att alla föräldrar ser vilken sorts närhet sitt barn behöver och i vilket syfte man ger sitt barn närhet. Är det för barnets skull du kramar eller för din egen skull?
Närhet kan ju faktiskt bli för mycket även fast det inte är illa menat. 
Det finns faktiskt dagar då jag inte vill bli omhållen, och jag tror att bebisar och barn kan känna likadant.
Föräldrar kommer alltid göra allt för att känna sina barn bäst och göra vad de tror är bäst för sina barn.
Barnet känner också sig själv bäst och vet sina behov bäst (nu pratar jag behoven äta,bajsa,sova,umgås. Föräldrar blir bäst på att gissa vad deras barn behöver och när.
Gissningsleken börjar från dag 1 och kommer fortsätta livet ut. Det iaf vad jag tror!
 
För vems skull?
Se ditt barn!
 
Jag vill inte anklaga någon för att vara en dålig förälder eller att de inte älskar sina barn. ALLA älskar sina barn och vill att deras barn ska må bra och få en bra uppväxt.
Jag vill därmed säga att jag inte tror att det är den en skilde förälderns fel att de testar metoder så som Anna Wahlgrens Sova-Hela-Natten-Kur. Jag tror att föräldrar testar sådana metoder i all välmening. 
Men.. varför har vi byggt ett samhälle där vi måste testa sådana metoder? Varför måste vi träna upp våra barn att somna på ett ohumant sätt? Vad är det för samhälle vi har byggt när man ska behöva använda metoder där man går helt emot sina moders- och fadersinstinkter. 
Jag blir rädd av att tänka på det. Varför har föräldrar idag så bråttom att det måste börja dressera sina spädbarn? Vad är det som gör att majoriteten av spädbarnen idag är så utsmyckrade men inte sedda?
 
Ingen är perfekt, alla gör fel och det är våra fel som gör oss mänskliga och det är våra fel som gör att vi lär oss!
 
Alla är olika med olika sorters behov, även barn och som förälder får anpassa sin uppfostran efter individen.
MEN jag kommer aldrig att godta att SHN-Kuren is the way to go, iaf inte för mina barn!
 
Trevlig kväll önskar jag er!
/ O

Kommentarer

  • mamma till 1-åring säger:

    Tror (tyvärr!) ni är inne på helt rätt spår ang samhällets roll. Dagens samhälle är inte gjort för barn, och föräldrar styrs in i att barnen så snart som möjligt måste anpassa sig och sova hela nätterna etc så att mamma och pappa orkar gå och jobba igen! Det är ju också kutym att lämna sin ettårig på dagis för att dom"behöver stimulansen"?!

    Svar: Ja och vi tycker att det är viktigt att öppna ögonen på föräldrar och alla som vill bli föräldrar. Vi måste börja reagera över hur samhället har blivit uppbyggt så vi slipper gå emot våran instinkter jämte våra barn! Vi har så bråttom att vi inte hinner vara med våra barn och föräldrar är så trötta att det går på metoder som SHN-kur eller 5 minuters-metoden för att lära sina barn att sova om nätterna. Varför inte bara sakta ner tempot? Längre tempo leder till mindre stress som i sin tur leder till avkoppling som leder till att du kan sova när ditt barn sover, vilken tid på dygnet det än är.

    Tack för att du delar med dig av dina värdefulla kommentarer :)
    ickemammorna.blogg.se

    2013-09-25 | 15:13:00
  • Ickemamma bland mammor säger:

    Hej Ickemammorna. Jag arbetar med mammor med småbarn i ett arbete som inte har med barn att göra över huvud taget. I alla fall. Jag märker att vissa har ett stort behov av att klaga på sina barn i tid och otid och jag som inte har barn, jag vet minsann vare sig hur det är att vara trött eller hur det är att vara stressad. Det känns som att skaffa barn är ett straff för dessa personer.

    2013-10-14 | 18:20:12

Kommentera inlägget här: