ickemammorna.blogg.se

Vi är två vänner som jobbar i ett stort köpcentrum i Stockholm. O jobbar i en klädesbutik och som servitris, och J på en snabbmatskedja. I våra arbeten så möter vi väldigt många föräldrar och barn, och det vi ser skrämmer oss. Hur kommer det sig att det är så otroligt många barn idag som är missnöjda och missförstådda. Varför skriker så många föräldrar på sina barn och varför väljer man att spendera sina lediga dagar i ett köpcentrum där barnen inte är i fokus. Vi vill lyfta fram det vi ser som problematiskt i dagens barnuppfostran, och förhoppningsvis öppna några ögon för vad vi ser varje dag.

Att gråta sig till sömns

Kategori: Allmänt

tillbaka till Anna wahlgren.. jag Blir mörkrädd när jag läser vad som står i trådarna på hennes forum. tex så är det en tråd där en mamma pratar om sin 12dagarsbebis som sen två dagar tillbaka börjat krångla med sömnen. hon är alltså orolig för att hennes bebis som har levt i TOLV dagar inte kan sova och äta på kommando. hon nämner även att Barnet sover i en egen säng. säga vad man vill men jag tror inte att det är hälsosamt för ett spädbarn att sova utan sina föräldrar. det finns forskning som visar att barn under tre år inte kan minnas sina föräldrar helt och alltså inte förstår att mamma och pappa är i rummet bredvid. varför skulle (framförallt) ett spädbarn förstå att det inte är farligt att sova ensam? på vilket sätt ska en bebis som tvingas trösta sig själv (läs: förstå att ingen ändå bryr sig om du gråter så det är lika bra att ge upp, googla inlärd hjälplöshet) kunna bli trygg? i bebisens värld så är hen ensammast i världen och lämnat att dö. hur ska en bebis förstå att klockan faktiskt är mitt i natten och att hen får faktiskt vänta till morgonen innan någon kommer. ett barn har inte den tidsuppfattningen? i barnets värld så har mamma och pappa lämnat för alltid. hur ska de fatta att om de bara somnar om så är det snart morgon och då kommer mamma och bär upp dig. det intressanta i dessa trådar är att i princip ALLA tar upp hur jobbigt det känns att behöva höra sitt barn gråta sig till sömns och (om det tar lång tid att "kura" dem) att de är nära på att ge upp. no shit!!!! ALLA våra instinkter säger åt oss att plocka upp ett barn som gråter. hur kommer det sig att inte vi, precis som djuren, följer våra instinkter för inom oss så känner vi ju vad som är rätt, eller hur?

Kommentarer

  • B säger:

    Att sova i egen säng betyder ju inte att de sover i ett annat rum.
    Långtidsminnet sägs ju i den klassiska psykologin slå in när barnet börjar närma sig 2 år.
    Att inte låta barnet gråta utan att komma och passa upp varje gång den skriker är nog inte nyttigt alla gånger.

    Jag själv växte upp med att jag blev uppassad som barn när jag grät, när man i min familj började gråta så gjorde mamma allt för att få en att sluta. Detta i sin tur har gjort mig ganska hård och känslokall, jag har en rustning på mig som inte släpper in eller ut sorgliga känslor.
    Jag har börjat reda ut det här via en terapeut, som i etapper skalar av min "rustning".

    Med det här menar jag inte att man alltid ska låta barnet gråta. Men. Man ska nog inte passa upp för mycket så barnet tror de kan få vad de vill bara de skriker och gråter lite. Sånt kommer igen senare.

    Svar: Vi menar inte att barn ska få som dem vill när dem gråter.I detta fall pratar vi om en metod som innebär att du in princip ska lämna ditt spädbarn åt sitt öde nattetid. Om ditt barn kräks mitt i natten ska du inte gå in och torka upp utan låta det vara till morgonen så att barnet "lär" sig att inte kräkas på natten, samma sak med barnets toalett behov!
    Det är en metod som säger till dig att första månaden är din "smekmånad" med ditt barn. Då får barnet sova när den vill och äta när den vill och du får bära den i sjal runt dig om du vill. När månaden är det slut på det fria för ditt barn. Barnet ska ha ett mat och sov schema som ska följas slaviskt.
    Vi är emot sådana metoder för det är inte humant!
    Vi menar inte att man ska curla sina barn, vi MENAR att föräldrar ska SE sina barns BEHOV och inte bara fylla sina egna!
    ickemammorna.blogg.se

    2013-09-23 | 11:32:19
  • Karin säger:

    Jag kan inte på något sätt säga att jag stöder denna "metod", däremot så försöker jag och min sambo vänja vår 3månadersson, som först nu börjar få någon form av nattrutin, att sova i egen säng. Detta görs däremot genom att han sövs i famnen, läggs i sängen för att sedan ha sällskap tills han somnat ordentligt. Vaknar han på natten provar jag om det bara är nappen han vill ha, hjälper inte det får han självklar ny blöja (vid behov) och mat. Då somnar han om gott och ibland i sin säng, ibland mellan mamma och pappa. Funkar superbra för oss och jag är övertygad om att sonen mår bra av det!
    Men det jag egentligen ville komma till var en annan problematik: när föräldrarna behöver närheten mer än barnet. Har bekanta som har en tvååring som ALDRIG sovit en minut i egen säng. Varje natt mellan mamma och pappa och de använder hennes egen säng som "bestraffning". Vad sätter man sig i för sits då?! Gynnar man sitt barn?
    Jag är också en stark förespråkare för att mammor och pappor som även får vara man och kvinna tillsammans blir bra föräldrar! Däremot älskar jag att ha min son sovandes på magen under mysstunderna i soffan!

    2013-10-14 | 09:23:16

Kommentera inlägget här: